Nascholing en begeleiding

Mijn kennis en ervaring deel ik graag met anderen. Mocht u dus een vraag hebben over iets wat betrekking heeft op mijn ervaring, dan denk ik graag met u mee. 

 

Inmiddels verzorg ik ook nascholingen voor leerkrachten. Dit varieert van korte introductieworkshops met veel praktische voorbeelden, tot uitgebreidere workshops van een paar uur, waarin ook de theorie wordt belicht.

Tijdens de workshops richt ik mij vooral op de psychomotorische ontwikkeling van kinderen. Regelmatig komt daarbij de vraag aan bod: "Wat moeten kinderen kunnen voordat zij klaar zijn om aan het schoolse leren (groep 3) te starten?" We hebben het dan dus over de leervoorwaarden. Maar ook leren deelnemers herkennen wat er bij kinderen op latere leeftijd kàn gebeuren als die leervoorwaarden zich niet voldoende hebben ontwikkeld. Inzicht hierin geeft vaak (andere) handvatten om met leer- en gedragsuitdagingen van kinderen om te gaan.

 

Omdat de ontwikkeling van de leervoorwaarden valt of staat bij bewegen, is er een grote link te maken naar Bewegend Leren. 

 

Bewegend Leren is een term die we tegenwoordig vaak tegenkomen in het onderwijs. Bewegend Leren is hip en trending. Maar Bewegend Leren is ook belangrijk in de huidige tijd, waarin zitten veel meer de norm is dan vroeger.

 

Bewegend Leren betekent eigenlijk precies dat wat het zegt: Leren door het inzetten van Beweging.

Het werkt vaak motiverend voor kinderen om tijdens het leren te mogen bewegen, en met meer motivatie leer je makkelijker. Sommige kinderen leren beter in beweging. Zij leren met hun handen, door te doen. Voor hun is Bewegend Leren een waardevolle aanvulling of ondersteuning bij het dagelijkse, veelal theoretische, leren. En door met je hele lijf te leren, kun je het geleerde vaak beter onthouden, omdat er veel meer gebieden in de hersenen worden aangesproken, dan wanneer je stil achter je tafeltje zit. En dan is meer bewegen natuurlijk ook nog eens gezond voor je!

Bewegend Leren betekent echter niet dat er altijd gerend of gesprongen moet worden, dat er veel ruimte nodig is, en dat je er heel moe van zou moeten worden.

 

Bewegend Leren betekent ook (of misschien wel juist) dat je door het inzetten van beweging het lijf gereed maakt om te kunnen leren.

Om te kunnen leren zoals we dat op school verwachten, moet het brein een zekere mate van rijpheid hebben bereikt. En dat lukt eigenlijk alleen door bewegen. Helaas zien we steeds vaker dat niet alle kinderen die rijpheid al hebben, en daardoor wordt het leren vaak bemoeilijkt. Bewegend Leren zorgt ervoor dat deze hersenrijping een extra zetje krijgt, zodat het leren uiteindelijk toch gaat lukken.

 

Gelukkig zijn er al heel veel juffen en meesters die Bewegend Leren inzetten tijdens hun lessen. En dat hebben ze soms niet eens in de gaten! Bewegend Leren hoeft namelijk helemaal niet ingewikkeld te zijn. 

 

Als coördinator Bewegend Leren in het Basisonderwijs kan ik met jou of met jullie schoolteam meedenken over het implementeren van Bewegend Leren. Door het geven van de juiste achtergrondinformatie wordt jou duidelijk waarom Bewegend Leren zoveel meer is dan een hype, waarom het belangrijk is voor kinderen in ontwikkeling, en aan welke leervoorwaarden kinderen eigenlijk zouden moeten voldoen voordat zij kunnen leren lezen, spellen, schrijven en rekenen. En met die kennis in je achterhoofd krijg jij ook zin om meer te bewegen met kinderen!

 

Weten wat ik voor jou kan betekenen hierin? Of toch liever een andere invulling voor een workshop? Neem gerust contact op, het gaat hierbij altijd om maatwerk.