RMTi Reflexintegratie

Kinderen ontwikkelen door middel van reflexen. Dit zijn de allereerste ongecontroleerde bewegingen, die al beginnen in de baarmoeder. Ongecontroleerd, omdat er geen keuze is in de manier van reageren. Een prikkel van buiten zorgt voor beweging van binnen.

Er zijn veel verschillende reflexen en deze ontwikkelen zich allemaal in een vaste volgorde. De ene reflex verdwijnt en maakt plaats voor de ander. Zo grijpen alle reflexen als het ware als een ketting in elkaar. 

Soms gebeurt het dat een reflex onvoldoende kans krijgt om zich te ontwikkelen. De volgende reflex kan daardoor niet goed op gang komen, en kan later storen in de totale ontwikkeling van een kind. Een kind met een onvoldoende ontwikkelde reflex kan prima functioneren, maar het kost mogelijk veel meer energie dan wanneer alles goed is doorlopen.

Neem nou de STNR, een reflex die ik nog vaak tegenkom in mijn praktijk. Deze reflex zorgt ervoor dat wanneer het hoofd naar voren buigt, de armen meebuigen en de benen juist strekken, en andersom. Dit is heel functioneel voor een kind om te komen tot kruipen, maar wanneer een kind ouder wordt kan deze reflex juist storen. Stel je maar eens voor: jouw kind heeft nog een actieve STNR en het moet op school lezen, of schrijven. Elke keer dat jouw kind zijn hoofd richting het werkblad buigt, willen de benen strekken. Met als gevolg dat jouw kind veel bewegingsonrust ervaart, dat het wiebelt met de benen of dat het misschien wel het liefst staat tijdens het werken.

 

In mijn behandelingen kijk ik of er nog reflexen aanwezig zijn die het leren mogelijk storen. Middels bewegingsopdrachten gaan we deze reflexen te lijf.

Wanneer de reflexen hardnekkig zijn kan ik de methode Rhytmic Movement Training inzetten. Deze methode maakt gebruik van ritmische bewegingen die het brein helpen ontwikkelen.